Als een van de eerste GGZ instellingen van ons land is Mediant per 2020 volledig overgegaan op Horizontaal Toezicht. In een openhartig gesprek met intern auditor Odette Broekmaat willen wij scherp krijgen of het Mediant gebracht heeft wat ze er vooraf van hadden verwacht. En welke praktische tips Mediant heeft voor andere GGZ instellingen die de overgang naar Horizontaal Toezicht willen maken.
Allereerst zijn we benieuwd naar welk aspect van Horizontaal Toezicht jullie het meest heeft verrast. Wat zijn de voordelen voor jullie medewerkers en organisatie?
Zodra je met elkaar het besluit neemt om volledig over te gaan op Horizontaal Toezicht (HT) dient het eerste voordeel zich aan: je creëert een natuurlijk moment - met de bijbehorende aandacht en focus - om echt álle processen aan te pakken.
“Bij Mediant heeft het besluit om over te gaan op Horizontaal Toezicht direct geholpen om zaken binnen het zorgproces te verbeteren”, valt Odette direct met de deur in huis. “Nu we overgegaan zijn op Horizontaal Toezicht ontstaat er bij Mediant veel meer ruimte om te sturen op de inhoud. Dit komt omdat de herziene procesbeschrijvingen nu ook écht van de betrokken afdelingen zelf zijn. Hierdoor ontstaat er eigenaarschap om kritisch te blijven kijken naar onze zorgprocessen.
Het continu zoeken naar verbetering doen we niet alleen binnen afdelingen, maar nu ook veel vaker en actiever tussen afdelingen en tijdens overleggen met onze samenwerkingspartners zoals met Menzis.“, vervolgt Odette bevlogen. “In de gesprekken met de verzekeraar gaat het nu minder over de NZa regelgeving en juist veel meer over de inhoud: waarom we doen wat we doen.
Wat zien jullie als een mooie toevoeging van deze nieuwe manier van verantwoorden?
"Sinds de overgang op Horizontaal Toezicht ervaar ik dat wij echt samen met onze partners op zoek zijn naar oplossingen om de beste zorg te leveren. Dit in tegenstelling tot de oude systematiek van verantwoording achteraf waar ik het gevoel had dat we veel vaker tegenover elkaar stonden. Onder Horizontaal Toezicht doen we géén controles meer achteraf, maar bekijken we per maand of kwartaal wat er is gebeurd. Hierdoor kunnen we veel sneller bijsturen. De PDCA-cyclus is daardoor veel korter.
Het is een gigantische open deur, maar het is voor alle partijen prettiger om het over actuele situaties te hebben in plaats van situaties die ons een jaar of langer geleden speelden. En zo komen we dankzij Horizontaal Toezicht vaker tot gewoon goede zorg, en daar doen we het tenslotte voor.”, besluit Odette met een knipoog naar het motto van Mediant.