De gemeenten in Nederland financieren de Jeugdzorg. Een zorginstelling heeft dus geen 11 potentiële financiers, maar 345. Om gegevensuitwisseling tussen alle zorginstellingen en financiers in goede banen te leiden, gebruiken de betrokken partijen het berichtenverkeer volgens de iJW standaard. Het belangrijkste bericht daarbinnen is de toewijzing (JW301).
Wat houdt de toewijzing (JW301) in?
Deze toewijzing is de toestemming van de gemeente om zorg te verlenen aan de cliënt en de toezegging dat zij dit zullen financieren. Hierin staat welke zorg de instelling mag verlenen, hoe veel en hoe lang.
Het is dus belangrijk om voor elke cliënt tijdig een passende toewijzing te hebben. Om een dergelijke toewijzing aan te vragen stuurt de zorginstelling een verzoek om toewijzing (JW315) naar de gemeente.
Wat maakt het overzicht houden over de toewijzingen lastig?
Iedere gemeente wijst op een net iets andere manier toe en is daarnaast vrij om maatwerkcodes te gebruiken. Belangrijk dus om goed overzicht te houden in de ontvangen toewijzingen en wat dit betekent voor de zorg die de zorginstelling moet leveren.
Daarnaast verwacht de gemeente dat een zorginstelling voor elke toewijzing tijdig een start- en stopbericht verstuurt (JW305 en JW307). Zo houdt de gemeente overzicht over de cliënten die daadwerkelijk in zorg zijn.
Volgens de iJW standaard moet een zorginstelling binnen vijf werkdagen na het starten of beëindigen van de zorg dit start- en stopbericht versturen. Overzicht houden in alle openstaande toewijzingen is daarom belangrijk.
Waarom is het belangrijk om dit berichtenverkeer goed op orde te hebben?
Alleen bij een goedkeuring van de toewijzing ontvangt een zorginstelling financiering. Bovendien kan een zorginstelling een boete krijgen wanneer ze niet op tijd start- en stopberichten verstuurt aan de gemeente.
Soms ontvangt een cliënt al zorg en is er nog geen toewijzing met als risico dat de zorginstelling de zorg niet kan declareren bij de gemeente. En dat is niet alleen vervelend voor de zorginstelling maar ook voor de cliënt als blijkt dat zijn of haar behandeling niet door kan gaan.
Welke oplossing biedt ValueCare?
ValueCare ondersteunt de Jeugdzorg op twee vlakken:
Dagelijkse controles
Dit zijn controles op alle uitstaande verzoeken waar nog geen reactie op is ontvangen of uitgaande berichten over de start of einde van een behandeling.
Zo zie je of er contacten zijn geschreven die niet worden gedekt door een toewijzing of controleer je of de verleende zorg aan de cliënt het limiet (bijvoorbeeld het aantal minuten of budget) niet overschrijdt.
Door een tijdige melding wanneer er een limiet dreigt te overschrijden, voorkom je te veel geleverde zorg en kosten.
Jeugdmonitor
In de Jeugdmonitor houd je toezicht op de geboekte en verwachte omzet binnen de Jeugdwet, per gemeente, per productcode. Ook vind je er handige overzichten zoals de uitnutting.
In dit overzichtelijke dashboard vind je de huidige status (van geleverde zorg) op toewijzingsniveau. De dagelijkse controles signaleren alleen wanneer er een limiet wordt overschreven, maar in de Jeugdmonitor vind je altijd welk percentage van de behandelafspraak is geleverd.
Andersom zie je bijvoorbeeld op cliëntniveau dat een behandeling nog volop bezig is, terwijl het budget al bijna verbruikt is. Dit helpt je als zorginstelling bij het op tijd aanvragen van een ophoging of verlenging.
Achteraf declareren zonder deze toestemming is vaak problematisch. De uren zorg worden niet altijd uitbetaald.
Hoe helpen onze oplossingen de grootste issues te verhelpen?
Met de dagelijkse controles en de Jeugdmonitor heb je als instelling in de Jeugdzorg op elk moment inzicht in alle toewijzingen. We zien vaak dat instellingen dit hooguit maandelijks hebben en niet op ieder gewenst moment.
Is er een dag later toch nog een toewijzing binnengekomen of een stopbericht verstuurd dan is zo’n maandelijks overzicht alweer achterhaald. Het berichtenverkeer gaat altijd door.
Met onze dienstverlening zit je kort op de bal.
Gebruiksvriendelijk en in control
De controles en de Jeugdmonitor zijn makkelijk in gebruik en leveren direct acties aan de juiste medewerkers. Is er bijvoorbeeld nog geen reactie op een toewijzing of gaat een toewijzing binnenkort verlopen? Dan ontdek je dit niet achteraf pas, maar krijg je dit direct teruggekoppeld.
Onze controles zijn gebouwd op basis van de iStandaarden. Hiermee heb je als instelling controle op de belangrijkste zaken rondom de Jeugdhulp.
Duurt het lang om met ValueCare te beginnen?
ValueCare werkt vanuit alle bronsystemen. Onze dienstverlening kan binnen enkele weken draaien afhankelijk van de snelheid van de datavalidatie.
Leveren wij al dagelijkse controles aan je instelling? Dan is de start met de Jeugdmonitor zo geregeld.
Interesse? Vraag een vrijblijvende demo aan: