• Nieuws
  • Vacatures
  • Contact
  • Digitale transformatie in de GGZ: met deze 3 stappen verlaag je de administratieve lasten voor behandelaren en houd je meer tijd over voor zorg

    ggz automatisering

    Ook in de GGZ wordt het personeelstekort alleen maar groter. De kosten voor externe inhuur lopen op en het is een uitdaging om goede mensen binnen te houden. Dat móet anders, maar wat kun je als GGZ-instelling doen om de trend te doorbreken?

    Digitalisering kan een belangrijke rol spelen.

    Met een slimme digitaliseringsstrategie kun je als GGZ-instelling je administratieve lasten verlagen, je processen verbeteren en de druk op behandelaren verlagen. Zo houd je meer tijd over voor cliënten én blijft het werk leuk voor psychiaters, psychologen en andere behandelaren.

    ValueCare helpt GGZ-instellingen om de administratieve lasten te verlagen met digitalisering.

    Dat doen we in 3 stappen:

    1. Inventariseer de knelpunten

    Inventariseer waar de knelpunten zitten in je organisatie. Welke administratieve en zorginhoudelijk processen zijn het meest tijdrovend? Welke handmatige acties worden het vaakst uitgevoerd? Waar moeten medewerkers dubbel werk doen, bijvoorbeeld door twee keer hetzelfde in verschillende systemen te administreren? Waar verlies je veel tijd? Door een goede analyse te doen, zet je digitalisering in waar het het meeste oplevert.

    2. Kies de best passende technologie voor ieder knelpunt

    Kijk per knelpunt welke technologie de beste oplossing biedt: geautomatiseerde inleeslijsten, robots (RPA), of kunstmatige intellgentie (AI). Dat levert meer op dan één technologie overal in te zetten.

    Handmatige administratieve processen kun je wellicht automatiseren met een slimme software robot. Soms zijn geautomatiseerde inputlijsten een oplossing, waar bijvoorbeeld gegevens van het ene systeem in het andere worden overgetikt. En op AI gebaseerde voorspellingen kun je inzetten voor meetbare verbeteringen in het zorgproces / passende zorg.

    Zo doen we onderzoek naar no-shows. No-shows zorgen in de ggz jaarlijks voor meer dan 350.000 uur aan ’verspilling’: kostbare uren die wel gepland zijn maar waar de cliënt niet verschijnt. We onderzoeken op grote datasets wat voorspellende factoren zijn. Deze zijn input voor gerichte (geautomatiseerde) acties om de no-show terug te dringen. En het effect meten we. Daar is veel tijd te winnen, bij grotere instellingen lopen de no-shows op tot duizenden uren per jaar.

    3. Beheer en monitor de oplossing actief

    Het beheren van automatiseringen is vaak een groot knelpunt in de zorg. Bij elk wijziging in processen of systemen moet je je automatiseringen meteen aanpassen om ze draaiende te houden. Dat vergt actief beheer van de automatiseringen.

    Ook goede monitoring, inclusief effectiviteitsmetingen, is essentieel om te waarborgen dat de technologie de juiste resultaten oplevert. Het doel moet immers zijn om de administratieve lasten te verlagen, en niet om meer werk te creëren.

    Zet het ValueCare netwerk in

    ValueCare hanteert een standaard datamodel, waardoor instellingen onderling query’s, automatiseringen en kennis kunnen uitwisselen. Door gebruik te maken van het netwerk van ValueCare hoef je als GGZ-instelling niet steeds zelf het wiel uit te vinden.

    Meer weten?

    Wil je aan de slag met digitalisering of wil je weten in welke processen in jouw instelling het ‘laaghangende fruit’ te vinden is? Plan dan nu een afspraak. We nemen graag met je door wat de mogelijkheden zijn en delen de ervaringen van de instellingen in ons netwerk.

    ValueCare maakt gebruik van cookies. Meer weten? Lees ons privacy statement en cookieverklaring.