AI is overal. Ook in de zorg zijn er allerlei mogelijkheden om het werk met AI makkelijker te maken. ValueCare werkt al met verschillende zorginstellingen samen om dat te doen. Maar hoe werkt AI nou eigenlijk?
AI tooling werkt op basis van een ‘taalmodel’: software die geschreven of gesproken taal kan lezen, herkennen, vergelijken én voorspellen. Dat herkennen van taal maakt allerlei nieuwe toepassingen mogelijk.
Je kunt met AI taken automatiseren die tot voor kort alleen door mensen gedaan konden worden. Het controleren van verslaglegging bijvoorbeeld, om feitelijke levering aan te tonen of om de facturatie op volledigheid te controleren.
Dat werkt in grote lijnen zo:
De teksten in de verslaglegging worden ingelezen en geïnterpreteerd door het AI model. Dat model is ‘getraind’ om belangrijke informatie te herkennen in de verslagen. Daardoor kan het model bijvoorbeeld controleren of telefonische consulten daadwerkelijk hebben plaatsgevonden: de software leest in het EPD “voicemail ingesproken” of “teruggebeld om 12 uur” en maakt daaruit op of er wel of geen consult is geweest.
De resultaten van die interpretatie worden weergegeven in een actielijst in het ValueCare portaal. Die lijst kan vervolgens weer geautomatiseerd verwerkt worden of handmatig gecontroleerd worden door een medewerker.
Van elke correctie leert het model bij, dus het aantal wijzigingen dat automatisch verwerkt kan worden wordt steeds groter.
Het grote voordeel van zo’n AI model is dat het juist in ongestructureerde data (zoals gespreksverslagen) heel goed kan vinden wat er is gebeurd. Je vind daardoor juist dingen die in gestructureerde data (zoals in het EPD) onvindbaar zijn.
Daardoor worden allerlei dingen mogelijk die zonder AI heel complex zouden zijn: de behandelduur voorspellen, no-shows voorkomen, of gemiste omzet uit de verslaglegging halen bijvoorbeeld.