• Nieuws
  • Vacatures
  • Contact
  • 3 manieren om de administratieve lasten in de Ouderenzorg en Gehandicaptenzorg te verlagen met digitalisering

    automatisering vvt

    Ook in de Ouderenzorg en de Gehandicaptenzorg wordt het personeelstekort alleen maar groter. De kosten voor externe inhuur lopen op en het is een uitdaging om goede mensen binnen te houden. Daarnaast ligt alle kennis van de administratie vaak bij één of twee medewerkers. Als die vertrekken of aan hun pensioen toe zijn, heb je een flink probleem als instelling.

    Dat móet dus anders, maar wat kun je eraan doen?

    Digitalisering kan een belangrijke rol spelen om de administratieve lasten te verlagen. Dat helpt de zorgadministratie en zorgt ervoor dat zorgverleners meer tijd hebben voor hun cliënten.

    Er zijn talloze mogelijkheden om digitale oplossingen in te zetten. In dit artikel delen we er drie, die de administratieve lasten flink verlagen en de kosten drukken.

    Vereenvoudig administratieve processen met robots

    Met software robots kunnen we het aanmeldproces voor nieuwe cliënten vereenvoudigen.

    Cliënten worden nu vaak aangemeld met een formulier dat gescand binnenkomt op de zorgadministratie. De administratief medewerkers moeten die formulieren handmatig verwerken en in meerdere systemen invoeren. Dat werk kan helemaal automatisch gedaan worden door software robots, die het formulier scannen en meteen in alle relevante systemen verwerken.

    Door dat proces te automatiseren maak je schaarse tijd vrij op de zorgadministratie en voorkom je fouten.

    Voorkom no-shows op dagbesteding

    Locaties met dagbesteding worstelen vaak met no-shows. Met op AI gebaseerde voorspellingen kun je die flink naar beneden brengen.

    We onderzoeken op grote datasets wat voorspellende factoren zijn voor no-show. Deze factoren zijn input voor gerichte (geautomatiseerde) acties om de no-show terug te dringen. En het effect meten we.

    Daar is veel tijd te winnen, bij grotere instellingen lopen de no-shows op tot duizenden uren per jaar. 

    Start-stop berichten automatiseren

    Start-stop berichten zijn een bron van frustratie voor veel zorgadministraties. Het is lastig om ze scherp in de gaten te houden, zeker als de afdeling al onderbezet is. Maar de gevolgen kunnen groot zijn. Als je te laat bent met een start-bericht, krijg je soms een deel van de zorg niet vergoed.

    Het automatiseren van de start-stop berichten scheelt dus veel werk én verlaagt het financiële risico.

    Het is mogelijk om het versturen van start-stop berichten volledig te automatiseren. Door een software robot te koppelen aan het ECD en automatisch de berichten te laten versturen, mis je er nooit meer een. 

    Zet het ValueCare netwerk in bij automatiseren

    Er zijn nog veel meer mogelijkheden om handwerk te automatiseren en zo tijd vrij te maken voor de zorg. ValueCare helpt er graag bij. We hanteren een standaard datamodel, waardoor instellingen onderling query’s, automatiseringen en kennis kunnen uitwisselen. Door gebruik te maken van het netwerk en de bestaande automatiseringen van ValueCare, hoef je als zorginstelling niet steeds zelf het wiel uit te vinden.

    Meer weten?

    Wil je aan de slag met digitalisering of wil je weten in welke processen in jouw instelling het ‘laaghangende fruit’ te vinden is? Plan dan nu een afspraak. We nemen graag met je door wat de mogelijkheden zijn en delen de ervaringen van de instellingen in ons netwerk.

     

    ValueCare maakt gebruik van cookies. Meer weten? Lees ons privacy statement en cookieverklaring.