Bij ValueCare werken we voortdurend aan innovatie en verbetering in de langdurige zorg. Op 14 mei en 2 juli hebben twee bijeenkomsten plaatsgevonden van het ValueCare-netwerk.
Tijdens deze bijeenkomsten hebben meerdere zorginstellingen de laatste ontwikkelingen besproken over het gebruik van slimme controles en automatisering van externe productieverantwoording. Door in deze bijeenkomsten ervaringen te delen en de nieuwste inzichten uit te wisselen werkt het netwerk aan het vereenvoudigen van administratieve processen en het verhogen van de zorgkwaliteit.
Netwerkbijeenkomst 1: Innovatie op het gebied van externe productieverantwoording
In de eerste netwerkbijeenkomst is besproken hoe in 2023 de inzet van slimme automatisering en integrale controles de inzet van steekproeven bijna helemaal overbodig heeft gemaakt. Alleen als het gaat om feitelijke levering van zorg zijn momenteel nog steekproeven nodig.
Voor alle overige gevallen geldt dat dit volledig is geautomatiseerd. Bijvoorbeeld door integrale controle op aanwezigheid zorglegitimatie, bandbreedte overschrijdingen, toeslagen, aanwezigheid en volledigheid van zorgplannen en samenloop van productieregistratie.
Op dit moment gaat het over ongeveer 75% van alle verantwoordingtaken die volledig automatisch verlopen. Handmatige controles van honderden zorgdossiers per jaar behoren hiermee definitief tot het verleden.
Netwerkbijeenkomst 2: Controleframework feitelijke levering van zorg
De tweede bijeenkomst is volledig gericht op de verantwoording van de feitelijke levering van zorg. Op dat gebied blijven steekproeven noodzakelijk om drie zaken te controleren:
- Contactregistratie: Het vaststellen of zorg gepland is door middel van afspraken.
- Actief zorgplan: Bevat het zorgplan doelen die aansluiten bij de zorgbehoeften van de cliënt?
- Cliëntrapportage: Is er een rapportage voor de cliënt beschikbaar?
Tijdens de bijeenkomst is de ontwikkeling van integrale controles besproken om daarmee zoveel mogelijk het risico rondom feitelijke levering op te vangen. Daarbij zijn praktische methoden om de feitelijke zorglevering vast te stellen besproken, zoals controle op rapportage bij een ongepland contact, rapportage op zorgdoelen of aanwezigheid bij dagbesteding. Ook het belang van nauwkeurige registratie en rapportage werd benadrukt om controlelasten te verlagen en efficiëntie te verhogen. Op basis van deze inzichten worden nieuwe integrale controles op de belangrijkste aspecten van feitelijke levering van zorg doorontwikkeld. Het doel is om ook de controle op feitelijke levering volledig te automatiseren.