• Nieuws
  • Vacatures
  • Contact
  • De digitale assistent voor de behandelaar: Een nieuwe manier van werken binnen GGZ WNB

    ggz automatisering

    Behandelaar Ibrahim Bourehtit deelt zijn ervaringen

    Sinds april is de digitale assistent voor de behandelaar een waardevolle toevoeging geworden binnen GGZ WNB. Een van de belangrijkste toepassingen van deze digitale AI-assistent is het automatisch genereren van gespreksverslagen. Dit bespaart behandelaren niet alleen tijd, maar geeft ook meer ruimte om zich te concentreren op hun cliënten. In dit artikel delen we de ervaring van behandelaar Ibrahim Bourehtit die inmiddels een prof is geworden in het gebruik van de digitale assistent binnen de organisatie.

    Wat levert dit mij op?
    Ibrahim Bourehtit, werkzaam in een van de regioteams in Roosendaal, stond aanvankelijk sceptisch tegenover het gebruik van de digitale assistent en AI. "Wat gaat dit me opleveren?" vroeg hij zich af. In het begin moest er veel getest worden in de pilot en moest hij soms wel 75% van de gegenereerde verslagen corrigeren. Maar na verloop van tijd merkte hij dat de digitale assistent steeds beter werd en zich bleef verbeteren op basis van zijn aanpassingen. Inmiddels hoeft hij bijna niets meer te corrigeren en heeft hij direct na het gesprek een goed verslag. "Het was even doorbijten in het begin, maar nu is het een nieuwe routine geworden. Ik ben er superblij mee."

    De voordelen
    Een van de grootste voordelen die Ibrahim ervaart is de eenduidige manier van verslaglegging. De digitale assistent zorgt voor consistente verslaglegging die steeds beter wordt naarmate het systeem meer input krijgt. Ook zorgt het systeem automatisch dat gespreksverslagen voor behandelaar én client goed leesbaar zijn (taalniveau B1). De verbeteringen c.q. ontwikkelingen volgen elkaar snel op. 

    Dit systeem is inmiddels uitgerold bij 5 van de 6 regioteams. Teamleiders spelen volgens Ibrahim een cruciale rol in het motiveren van hun teams om de digitale assistent te omarmen. Het enthousiasme van teamleider Eric Gronert was voor hem een grote motivator. Zelf wil Ibrahim als ambassadeur graag bijdragen aan het inzetten van de digitale assistent door collega-behandelaren door zijn ervaringen te delen.

    Ibrahim erkent wel dat de introductie van de digitale assistent op een lastig moment kwam. "De drukke tijden met de nieuwe regioteams, het nieuwe ECD en de instroom en uitstroom van collega’s maakten het lastig om deze nieuwe tool erbij te nemen." Hoewel collega’s de voordelen van digitale assistent zien, zijn er soms zorgen dat ze hierdoor meer cliënten moeten gaan zien. Dit is echter niet het doel van de digitale assistent. De bedoeling is om behandelaren meer werkplezier terug te geven, zodat zij zich kunnen richten op datgene wat hen energie geeft: cliënten helpen, in plaats van vast te lopen in administratieve taken. 

    "Bij de traditionele manier van werken had je nog even een kwartier om je verslag te maken en te reflecteren op een gesprek. Nu maakt AI direct een verslag, waardoor je minder snel loskomt van een cliënt. Hier moet ruimte voor blijven, ondanks dat het sneller gaat," zegt hij. Hij benadrukt dat AI vooral bedoeld is om de administratieve lasten te verlichten en niet om de druk of de productie daarmee op behandelaren te verhogen.

    In het zonnetje!
    Met meer dan 100 gespreksverslagen gegenereerd via de digitale assistent, werd Ibrahim op 10 oktober in het zonnetje gezet als AI-pionier en early adaptor van de digitale assistent binnen de organisatie. Zijn grote wens is dat hij de digitale assistent ook in kan zetten voor intakes, omdat deze vaak veel complexer zijn en meerdere mensen, zoals familieleden en ervaringsdeskundigen, hierbij betrokken zijn. "Het zou geweldig zijn als de digitale assistent ons daar ook bij kan ondersteunen."

    Gelukkig is er goed nieuws: Valuecare, de leverancier van de digitale assistent-tool, heeft aangekondigd dat met de nieuwste release voor het team van Ibrahim een aangepast intake-verslag beschikbaar is!

    De digitale assistent kan sowieso al ingezet kan worden voor triage, intake, behandelplan en behandelgesprekken. In de toekomst kan hij steeds meer gesprekken ondersteunen.

    Anneke Lalleman van Valuecare voegt toe: “We zijn enorm blij dat Ibrahim en zijn collega’s, ondanks alle drukte, tijd hebben gestoken in de ontwikkeling van de digitale assistent voor de behandelaar en we zijn heel trots dat hij het product nu zo waardeert! Ibrahim is een echte early adopter en zijn prestatie van meer dan 100 keer gebruik is een prachtig bewijs dat de digitale assistent helpt bij minder administratie-tijd, meer tijd voor de client en meer werkplezier. We ontwikkelen heel graag samen verder om de behandelaar bij steeds meer administratieve taken te ontzorgen! “

    Tips om de inzet van de digitale assistent verder te stimuleren

    • Teamleiders hebben een belangrijke motiverende rol. Als zij geloven in de voordelen van de digitale assistent dan volgt de rest van het team vanzelf.
    • Zorg voor een ambassadeur binnen je team die anderen kan enthousiasmeren.
    • Randvoorwaarden moeten op orde zijn. Simpele dingen zoals een werkende USB-aansluiting kunnen het verschil maken.

    Met een knipoog citeert Ibrahim de filosoof Confucius: "Geef me werk dat bij me past en ik hoef nooit meer te werken." Zo voelt het werken met de digitale assistent voor hem.

    We hopen dat steeds meer behandelaren de voordelen van de digitale assistent gaan ervaren. Uiteindelijk gaat het erom dat behandelaren kunnen doen waar ze het meeste plezier aan beleven: het helpen van cliënten. En dat is precies wat de digitale assistent voor de behandelaar mogelijk maakt.

    Benieuwd naar hoe de digitale assistent jouw werk kan ondersteunen? Plan nu een demo in.          

    ValueCare maakt gebruik van cookies. Meer weten? Lees ons privacy statement en cookieverklaring.