Uit een enquête onder 20.000 verzorgenden blijkt dat 27% van de medewerkers in verpleeghuizen en thuiszorg overweegt te stoppen (TVV). De belangrijkste redenen zijn de hoge werkdruk en het wegvallen van collega’s. Als er iemand uitvalt, stapelt het werk zich direct nog verder op. Veel medewerkers ervaren dat prioriteiten stellen bijna onmogelijk is, omdat veel cliënten zorg nodig hebben in dezelfde tijd, terwijl routes en taken blijven toenemen.
Digitale assistent helpt de werkdruk te verlagen
De digitale assistent kan helpen om werkdruk te verlagen door processen te automatiseren. Hiermee wordt niet alleen tijd bespaard, maar wordt het werk ook leuker en de kwaliteit van de zorg beter. De twee belangrijkste pijlers van de digitale assistent zijn:
- Samenvattingsgenerator:
De assistent creëert een samenvatting van rapportages, arts consulten, voorbereidingen vooor MDO’s, zorgovergangen, zorgplannen over cliënten over een bepaalde periode. Hierdoor hoeven zorgverleners niet meer door uitgebreide dossiers te graven.
Ook voor het inwerken van personeel kan de samenvattingsgenerator een helpende hand bieden. Het vraagt veel tijd van zorgverleners om nieuwe collega’s te begeleiden die de cliënten nog niet kennen. Goed informatievoorziening maakt het makkelijker en sneller om tijdelijke krachten toch de juiste zorg te kunnen laten verlenen.
Daarnaast zouden zorginstellingen het liefst twee keer per jaar een zorgplan evalueren. Daarvoor moeten er veel rapportages worden doorgenomen wat veel tijd kost. Een slimme samenvatting met informatie over wat er in het afgelopen half jaar bij een cliënt speelde, maakt het minder tijdrovend om een zorgplan te evalueren.
- Automatische uitwerking van gesprekken:
Met speech-to-text technologie kunnen gesprekken automatisch worden uitgewerkt en gestructureerd. Dit is mogelijk voor cliënt anamneses, die vaak met een vaste vragenlijst als het OMAHA- formulier werken, maar kan ook worden ingezet bij multidisciplinaire overleggen en zorgplanevaluaties.
Wijkverpleegkundigen zijn een groot stuk van hun tijd bezig met het uitwerken van anamneses, wat vaak ook ervaren wordt als het minst leuke onderdeel van hun baan. Bij instellingen die met de digitale assistent werken zien we dat het uitwerken van anamneses minstens twee keer zo snel gaat. Binnen een jaar zou dat bijna 2 FTE aan tijd besparen aan alleen anamneses.
Zorg verbeteren
Tijdens het anamnese gesprek helpt de digitale assistent met het opstellen van SMART zorgdoelen. Deze doelen komen altijd terug in het persoonlijke actiescherm van de zorgverlener waardoor deze er beter op kunnen sturen. De rapportages worden op basis van SOAP geformuleerd en kunnen automatisch worden geregistreerd in het ECD. Zo zijn altijd de zorgdoelen up-to-date en verbetert de kwaliteit van zorg.
Interesse in een vrijblijvende demo van de digitale assistent? Neem contact op met Daan Nijhoff: