Met Robotic Process Automation (RPA) haal je de robot uit de mens. Repeterende saaie taken kunnen door een robot overgenomen worden. Dan houd je de leukere, uitdagendere taken over voor je team en is er ruimte voor het ontwikkelen van nieuwe competenties.
RPA is daarom heel geschikt om de administratieve last bij zorginstellingen te verkleinen. ValueCare werkt daarvoor samen met RPA specialisten. Samen hebben wij bij verschillende zorginstellingen succesvolle robots draaien. De mogelijkheden om processen te automatiseren zijn enorm, zowel voor het oplossen van acties in ValueCare als daarbuiten.
Er zijn talloze aanbieders van RPA, waarom zou je ValueCare kiezen?
De samenwerking tussen ValueCare en RPA aanbieders maakt het mogelijk dat de robots minder complex worden en dat de resultaten en productiviteit van de robots inzichtelijk zijn.
Door RPA in te richten samen met ValueCare, wordt een deel van de complexiteit afgevangen in de ValueCare actielijsten. Hierdoor weet de robot direct wat hij moet doen, zonder eerst nog allerlei schermen open te moeten klikken.
Zijn de resultaten van de robot dan zichtbaar in het ValueCare portaal?
Ja, de robot is eigenlijk gewoon een gebruiker in het ValueCare portaal, met een eigen account en toegewezen acties. De robot pakt een actie op vanuit het portaal en gaat dan naar het primaire systeem om de actie te verwerken. Zodra de actie verwerkt is, logt de robot de resultaten in het ValueCare portaal precies zoals een gewone gebruiker zou doen. Daardoor kun je de resultaten en productiviteit van de robot eenvoudig monitoren.
De logging wordt gebruikt in 3 verschillende dashboards:
- Robot inspiratielijst – In dit dashboard is te zien op welke actielijsten andere zorginstellingen robots ontwikkelen. Alle robots die binnen het ValueCare netwerk ontwikkeld zijn, worden hier getoond.
- Robot productiviteit & besparing – Dit dashboard geeft inzicht in de acties die de robot heeft opgepakt.
- Robot optimalisatie – Geeft een overzicht van acties die de robot niet heeft kunnen oplossen, met de reden waarom dat niet is gelukt. Ook is het succespercentage van de robot hier te zien.
Kunnen dan alleen actielijsten geautomatiseerd worden?
Zeker niet, op elk proces of systeem (en tussen systemen) kan een robot ontwikkeld worden.
RPA zit aan de achterkant van het proces, wij willen ons juist focussen op de voorkant.
Het klopt dat RPA aan de achterkant van het proces zit. Door aan de achterkant van het proces tijd te winnen door automatisering, krijgen medewerkers ruimte te focussen op de voorkant van het proces en verbeteringen door te voeren.
Bijvoorbeeld bij LBZ codering
De kracht van de samenwerking tussen ValueCare en RPA is bijvoorbeeld goed te zien bij de robot LBZ codering.
Het coderen van dagopnames ten behoeve van Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg (LBZ) is een tijdrovend proces. In veel gevallen kan de ICD10 codering bepaald worden op basis van specialisme en DBC van de diagnose. In sommige gevallen is analyse van het verslag vereist.
Met deze kennis hebben we een query ontwikkeld op de ZIS data, de basis voor de actielijst: R04340 - LBZ codering: ongecodeerde dagopnames. Met deze actielijst en de RPA workflow worden nu dagopnames automatisch gecodeerd, wat het ziekenhuis veel tijd bespaart.
Wil je meer te weten komen over RPA en ideeën horen voor automatiseringsmogelijkheden?
Kijk dan nu het RPA webinar terug, of neem contact op met Myrthe: