• Nieuws
  • Werken bij
  • Contact
  • Sturen op productie in het ZPM: zo houdt Mediant de cijfers op orde

    ggz zpm

    Mediant heeft ambitieuze plannen voor de komende jaren. In het nieuwe strategisch meerjarenplan is er onder meer aandacht voor slim vastgoed, het blijven boeien en binden van medewerkers, duurzaamheid en het wegwerken van de wachtlijsten. En dan moeten alle afspraken met verzekeraars, zorgkantoor, gemeenten en andere financiers en de uitdagingen die daarnaast op ze afkomen ook nog in goede banen geleid worden.

    Bas Bellers, Teammanager Planning & Control bij Mediant, ziet het met vertrouwen tegemoet: “We gaan veel ontwikkelen, maar vanuit een sterk financieel fundament. Voor elk project dat we aanpakken moet de business case positief zijn.”

    Sturen op productie

    Ook vóór de komst van het Zorgprestatiemodel (ZPM) waren productie en het aandeel directe tijd al belangrijke stuurindicatoren. Met de invoering van het ZPM is de directe tijd nog belangrijker geworden. Bas: “Sinds de overgang naar ZPM gebruiken we twee systemen, ons eigen management informatie systeem en de ZPM stuurinformatie van ValueCare.”

    Na de invoering van het ZPM was er veel tijd en sturing nodig om weer net als voorheen grip op de cijfers te krijgen. Bas: “Grip op de ZPM cijfers was aanvankelijk redelijk goed. Maar in september 2022 zagen we dat sommige cijfers gingen afwijken. Op sommige plekken was de omzet gedaald, maar we konden niet in één keer zien waar dat aan lag. Een aantal maanden hebben we een beetje in de mist gevaren. We moesten goed onderzoeken welke informatie we nu nodig hebben en juist was, om weer grip op de omzet te krijgen in het ZPM.”

    Hoe doen wij het eigenlijk?

    De landelijke tendens is dat de overgang naar het ZPM bij GGZ-instellingen leidt tot omzetverliezen. Ook Mediant heeft als gevolg van de overgang omzetverlies en daarnaast is er een kleine teruggang qua omzet als gevolg van Covid. Al gauw ontstond daardoor de behoefte om cijfers te kunnen benchmarken.

    Bas: “ValueCare heeft een benchmark gebouwd met alle informatie die wij wilden vergelijken. De kracht daarvan is dat veel instellingen meedoen. Je kunt je als instelling dus goed spiegelen aan de ValueCare benchmark.”

    Dat helpt om zelf beter te sturen, maar ook om een beter beeld te krijgen van je eigen cijfers ten opzichte van andere GGZ-instellingen. Bas: “Wijk je op bepaalde punten af van het benchmark gemiddelde, dan leidt dat mogelijk tot vragen van de verzekeraar. De verzekeraars hebben immers van meerdere aanbieders declaratiedata. Als je de benchmark bekijkt en die informatie goed analyseert, krijg je beter inzicht in je eigen cijfers.

    Snel ontwikkelen

    De samenwerking met ValueCare bevalt goed. Bas: “Het is niet de goedkoopste tool in de markt, maar je krijgt er veel voor terug. Ik zie alleen maar positieve ontwikkelingen. Een voordeel is dat ValueCare alles vanuit een standaard ontwikkelt. Daar zit een grote upside aan. Als ValueCare één keer iets ontwikkelt of oplost, dan wordt dat bij alle aangesloten aanbieders doorgevoerd. Daar zie ik een groot voordeel in. En de snelheid van ontwikkelen is hoog. ValueCare denkt goed na over wat instellingen nodig hebben. Soms gaat het sneller dan wij kunnen bijhouden. Dat vind ik heel sterk, dat ValueCare zo snel ontwikkelt.”

    Self-service

    Met de benchmark en de nieuwe normen voor het ZPM is Mediant nog niet uitontwikkeld. Bas: “We willen naar een soort self-service BI. Een lijst met KPI’s aanbieden, waar teammanagers er een aantal uit kunnen kiezen om op te sturen. Ik zou ook iedere medewerker zijn eigen KPI’s willen laten zien. Er is veel behoefte aan snel beschikbare, passende stuurinformatie. Daarvoor moet het wel makkelijk te interpreteren zijn en er overzichtelijk uitzien.”

    Bas: “Ik wil meer vooruit willen gaan kijken. Dat is voor financials moeilijk, want in de toekomst heb je geen zekerheid. Maar managers kunnen er niks mee om in maart te horen dat het in januari niet goed ging. Dat moeten ze op basis van de planning begin januari weten, zodat in dezelfde maand al kan worden bijgestuurd. Als manager moet je vooruit kunnen kijken. Als ik dat in de komende jaren voor elkaar krijg, dan ben ik heel tevreden.”

    ValueCare maakt gebruik van cookies. Meer weten? Lees ons privacy statement en cookieverklaring.