• Nieuws
  • Vacatures
  • Contact
  • Naar een administratievrije vakgroep - met de digitale assistent van ValueCare

    automatisering msb

    Artsen besteden gemiddeld 15 uur per week aan administratie. Dat is bijna 40% van hun werkweek.

    Nieuwe ontwikkelingen in digitalisering en AI maken het mogelijk om die administratieve taken voor een groot deel te automatiseren. 

    ValueCare werkt aan een digitale assistent, die het mogelijk maakt om weer 90% van de tijd aan patiënten te besteden, zonder dat de administratie daaronder te lijden heeft.

    Wat kan zo’n digitale assistent? 

    De digitale assistent van ValueCare kan luisteren, lezen en schrijven. 

    Daardoor wordt het mogelijk om: 

    • automatisch een verslag te maken van het gesprek met de patiënt, in plaats van uit te typen: de assistent vertaalt spraak naar tekst en vat het samen
    • automatisch de registratie voor te stellen op basis van het verslag: de assistent analyseert de verslagen en stelt de juiste DBC’s en zorgactiviteiten voor
    • de registratie automatisch in de juiste systemen vast te leggen: de assistent kan klikken en typen en zo de goedgekeurde registratie zelfstandig verwerken

    Als arts hoef je alleen nog je verslagen in te spreken en de voorgestelde registratie goed te keuren. 

    Is dit al in gebruik? 

    Deels. 

    In de backoffice van verschillende ziekenhuizen wordt nu al met AI oplossingen beoordeeld of registraties correct en compleet zijn. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om belconsulten, operaties en SEH activiteiten geautomatiseerd te controleren op basis van tekstverslagen. 

    Ook wordt het nodige herstelwerk in de registratie al geautomatiseerd uitgevoerd met robots. Daarbij kun je denken aan het koppelen van verrichtingen aan de juiste DBC, het wijzigen van incorrecte declaratiecodes of het vervangen van een herhaalconsult door een eerste consult. 

    In de GGZ werken behandelaren ook al met de digitale assistent. Bijvoorbeeld om geautomatiseerd intakeverslagen te maken op basis van het gesprek met de client en dit vervolgens te registreren. 

    Waarmee kun je als MSB nu beginnen? 

    Voor MSB’s en vakgroepen zijn vijf modules direct beschikbaar:

    • Automatische verslaglegging
      op basis van spraak vastleggen, structureren en samenvatten van gesprekken, verslagen aanvullen met extra informatie
    • Automatische zorgregistratie voor declaratie 
      volautomatische registratie van zorgactiviteiten en DBC’s in de SEH en OK op basis van het verslag
    • Automatische poli-administratie voor intakes en herhaalrecepten
    • Automatische kwaliteitsregistratie 
      met indicatoren registratie en aanlevering
    • Automatisch MDO voor de voorbereiding

    Elk van deze modules kan fungeren als eerste stap naar het volledig automatiseren van de registratie, administratie en controle met de digitale zorgassistent. 

    Wil je de digitale assistent aan het werk zien? 

    Plan dan nu een demo. 

    ValueCare maakt gebruik van cookies. Meer weten? Lees ons privacy statement en cookieverklaring.