Artsen besteden gemiddeld 40% van hun werkweek aan administratie.
Nieuwe ontwikkelingen in digitalisering en AI maken het mogelijk om die administratieve taken weg te automatiseren.
De digitale assistent van ValueCare maakt het mogelijk om 90% van de tijd aan patiënten te besteden, zonder dat de administratie daaronder te lijden heeft.
Wat kan de digitale assistent?
De digitale assistent van ValueCare kan luisteren, lezen en schrijven en is getraind op medische data.
Daardoor is het mogelijk om:
- automatisch gesprekken met patiënten voorbereiden: door alle relevante informatie uit het EPD op één plek te verzamelen en als overzichtelijke tijdslijn te tonen,
- automatisch een verslag te maken van het gesprek met de patiënt, in plaats van uit te typen: de assistent vertaalt spraak naar tekst en vat het samen
- automatisch de registratie af te leiden uit het verslag: de assistent analyseert de verslagen en stelt de juiste DBC’s en zorgactiviteiten voor
- de registratie automatisch in het EPD vast te leggen: de assistent kan klikken en typen en zo de goedgekeurde registratie zelfstandig verwerken
Als arts hoef je alleen nog de consulten uit te voeren en de registratie goed te keuren. Je kunt meteen door naar je volgende patiënt.
Is dit al in gebruik?
Ja. En ondertussen wordt er volop doorontwikkeld.
In de backoffice van verschillende ziekenhuizen wordt nu met AI oplossingen beoordeeld of registraties correct en compleet zijn. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om belconsulten, operaties en SEH activiteiten geautomatiseerd te controleren op basis van tekstverslagen.
Ook wordt het nodige herstelwerk in de registratie geautomatiseerd uitgevoerd met robots. Daarbij kun je denken aan het koppelen van verrichtingen aan de juiste DBC, het wijzigen van incorrecte declaratiecodes of het vervangen van een herhaalconsult door een eerste consult.
In de GGZ werken behandelaren ook met de digitale assistent. Bijvoorbeeld om geautomatiseerd intakeverslagen te maken op basis van het gesprek met de cliënt en dit vervolgens te registreren.
Waarmee kun je als vakgroep nu beginnen?
Voor MSB’s en vakgroepen zijn vier modules direct beschikbaar:
- Automatische voorbereiding
- Automatische verslaglegging
- Registratie suggesties op basis van het gesprek
- Automatische zorgregistratie voor declaratie
Elk van deze modules kan fungeren als eerste stap naar het volledig automatiseren van de registratie en administratie met de digitale zorgassistent.
Wat maakt de digitale assistent van ValueCare anders?
De digitale assistent van ValueCare wordt bij inzet vakgroep-specifiek gemaakt en zelfs getraind op verschillende typen patiënten en gesprekken. Daardoor wordt de medische essentie nauwkeurig weergegeven, zonder lange en onoverzichtelijke teksten vol zaken die niet relevant zijn voor de verslaglegging.
Wil je de digitale assistent aan het werk zien?
Plan dan nu een demo.