• Nieuws
  • Vacatures
  • Contact
  • 5 meest gestelde vragen over de digitale assistent voor zorgverleners in het ziekenhuis

    ziekenhuizen automatisering msb

    Sinds de introductie van de DBC is de registratie al complex en tijdrovend voor zorgverleners en hun ondersteuners. Maar met de Digitale Assistent van ValueCare komt daar nu een einde aan. 

    De assistent neemt voor artsen de administratie uit handen. Van voorbereiding, verslaglegging, DBC registratie tot ZIBs en orders. Als arts hoef je niets meer te typen, je controleert alleen het verslag dat de assistent voor je heeft gemaakt. En de administratieve suggesties. Automatisch staat alles in het EPD.

    Dat klinkt bijna te goed om waar te zijn. Zijn er al instellingen die daarmee werken?

    Ja, die zijn er. De Digitale Assistent helpt al meer dan 15 zorginstellingen en wordt door steeds meer ziekenhuizen in gebruik genomen.

    De digitale assistent doet nu al 90% van de registraties volledig automatisch correct. Dat is aanzienlijk meer dan met de hand haalbaar is. Samen met de automatische voorbereiding en verslaglegging scheelt dit 5 minuten per patiëntcontact. 

    Hoe zit het met de veiligheid? Waar blijven onze gegevens?

    ValueCare gaat heel ver voor de dataveiligheid. Al zestien jaar vertrouwen zorginstellingen ons registratie en data toe. Het EPD is de plek voor opslag van de gegevens, de digitale assistent werkt op het EPD en houdt zelf geen gegevens vast. We zijn ISAE3000 en NEN7510 gecertificeerd laten de digitale assistent ook registreren als Medical Device. Daarmee voldoen we aan de hoogste eisen op het gebied van databeveiliging en privacy.

    Waarom moeten we dit met ValueCare doen? 

    ValueCare is autoriteit op gebied van registratie. Ziekenhuizen vertrouwen al 16 jaar de controle op de zorgadministratie aan ons toe. Afgelopen jaar is een groot gedeelte van ons netwerk al gestart met onze AI registratie check.

    De digitale assistent van ValueCare is breed inzetbaar voor verlichting op administratie. In plaats van een heel scala tools van verschillende start-ups in huis te halen, zet je met één betrouwbare partij grote stappen naar een administratievrij ziekenhuis.

    En ValueCare ontwikkelt snel. Zo blijf je als ziekenhuis gebruik maken van de best mogelijke AI modellen voor administratievrije zorg. Onze afspraken met EPD leveranciers zorgen voor soepele integratie in het EPD, terwijl we met onze wekelijkse releases het benodigde ontwikkeltempo behouden.

    Wat gaan we doen met de tijd die we besparen? Meer tijd aan die patiënt besteden? Of meer patiënten zien?

    De administratie die de digitale assistent uit handen neemt wordt nu deels door zorgverleners in de avonduren gedaan en deels tijdens het patiëntcontact. Het is het uur in de avond waarin zorgverleners de volgende dag voorbereiden, de tijd tijdens het patiëntcontact waarbij de arts naar het scherm kijkt in plaats van naar de patiënt, en het uurtje nalopen van de registratie aan het einde van de werkdag – vaak ook door ondersteuners.

    De nieuwe normaal wordt dan ook onherroepelijk: een betere werk-privé balans voor de zorgverlener, tijdens het patiëntcontact is de arts alleen nog met de patiënt bezig, en na afloop hoeft die DBC niet nog door 20 handen te gaan voor hij de deur uit kan.

    Het daadwerkelijk meer patiënten zien in dezelfde tijd, zit hem in die tijdsbesparing tijdens het contact. Omdat het scherm er niet steeds meer “tussen zit”, is de kwaliteit van het contact hoger. Door na bepaalde tijd het rooster aan te passen naar kortere contactmomenten waar de administratietijd is ‘uitgeknipt’, wordt het ook daadwerkelijk mogelijk om meer patiënten te zien. Het ziekenhuis doet deze aanpassing in het algemeen na bepaalde tijd in overleg met de vakgroep en op basis van de ervaren tijdbesparing.

    Met onze digitale assistent hoeven zorgverleners niets meer te typen. Ze controleren alleen het verslag dat de assistent heeft gemaakt. En de administratieve suggesties. En dat betekent tijdsbesparing: lagere werkdruk en meer tijd voor patiënten.

    Liesbeth Thijssen Director ValueCare

    Kan ik dat ook eens uitproberen?

    We komen graag een demo geven. Dan kun je zien hoe het werkt.

    Om de verlichting van de digitale assistent zelf te ervaren bij je eigen patiënten doen we een Proof of Value. We richten de digitale assistent in voor enkele vakgroepen, compleet en veilig. In vier maanden krijg je een goed gevoel bij het werken met de digitale assistent en heb je inzicht in de resultaten.

    ValueCare maakt gebruik van cookies. Meer weten? Lees ons privacy statement en cookieverklaring.