• Nieuws
  • Vacatures
  • Contact
  • Hoe kom je uit de pilot-fase en haal je maximaal voordeel uit de AI assistent?

    ziekenhuizen automatisering

    Steeds meer ziekenhuizen starten met AI en spraakherkenning. Vaak beginnen ze met een of meer pilots, maar is het daarna heel moeilijk om een tool te kiezen en die breed uit te rollen. 

    Na de pilot zijn de deelnemers enthousiast, maar omdat er nooit een brede uitrol komt  lukt het niet om de vruchten ervan te plukken. Als je in een pilotfase blijft hangen, houdt iedereen het gevoel dat het ‘voor de geeks’ is en zie je nooit de mogelijke resultaten. 

    Om de pilotfase voorbij te gaan en echt resultaten te bereiken met AI assistentie voor zorgverleners zoals onze digitale assistent zijn drie dingen nodig:

    1. Een heldere businesscase (voor het ziekenhuis)

    Als de business case goed is, is de bereidheid om te investeren ook een stuk groter. Met de digitale assistent bespaar je tijd, maar die is vaak moeilijk te verzilveren. Gelukkig kun je ook een business case bouwen met completere registraties. 

    De digitale assistent registreert meer terechte zorgactiviteiten, juiste DBC diagnoses en extra trajecten dan artsen handmatig doen. Dat zijn vooral handelingen die anders makkelijk vergeten worden in de registratie of het bijwerken van de DBC diagnose waar men vaak niet aan denkt. Bij DBC registraties zien we grote verschillen met en zonder de digitale assistent, vaak tot 10% meer terechte declaratiewaarde. 

    2. Duidelijke benefits voor de artsen

    Als artsen snel zien dat ze minder tijd kwijt zijn aan administratie en meer tijd hebben voor hun patiënten, dan gaat de adoptie van de digitale assistent een stuk makkelijker. De tool moet het werk meteen makkelijker en leuker maken. 

    En dat blijkt in de praktijk. Longarts Sarah van Oord van het HagaZiekenhuis zegt bijvoorbeeld: “Het brengt mij veel rust in de spreekkamer, omdat ik mij kan richten op de patiënt.”

    3. Een volwassen product met goede begeleiding

    In een pilot begin je altijd met de enthousiastelingen, de mensen die gewoon interesse hebben in innovatie.  Die mensen zijn vaak heel gemotiveerd en bereid om extra tijd te investeren.  Maar de rest van de artsen, die er daarna mee aan de slag gaat, heeft die motivatie vaak minder. Voor hen moet het direct goed werken én moet er begeleiding zijn. Daarvoor moet je zorgen dat het naadloos werkt. Niet alleen de tool zelf, maar ook de integratie met het EPD. 

    Om brede uitrol succesvol te maken, moet de tool zo eenvoudig in gebruik zijn dat gebruikers er meteen mee aan de slag kunnen. Direct 95% correcte verslagen genereren, in plaats van zelf de tool ‘opvoeden’ en zelf prompts schrijven. De tool moet al gevalideerd zijn. De digitale assistent van ValueCare is dat. Artsen kunnen er snel mee werken, ook als techniek geen hobby van ze is. 

    Meer weten over onze aanpak? 

    ValueCare maakt gebruik van cookies. Meer weten? Lees ons privacy statement en cookieverklaring.