Met trots kunnen wij melden dat ValueCare opnieuw de ISAE 3000 TYPE II assurance heeft behaald voor haar gehele dienstverlening. Wij zijn erg blij met de goedkeurende verklaring van de accountant. Deze verklaring geeft aan dat onze beheersmaatregelen over heel 2020 goed hebben gewerkt en alle klanten en samenwerkingspartners binnen ons netwerk hierop kunnen steunen.
Grip op data en processen was dit jaar belangrijker dan ooit. De actuele COVID-19 crisis heeft alle sectoren het afgelopen jaar zwaar onder druk gezet: hoge besmettingscijfers met grote gevolgen voor de instroom van nieuwe patiënten, de reguliere dienstverlening, de werkdruk en daarmee samenhangend verzuim en kosten. Om in deze situatie grip te houden is het cruciaal om tijdig bij te kunnen sturen op basis van actuele, snel toegankelijke en betrouwbare stuurinformatie. De inzichten en BI-stuurinformatie van ValueCare spelen hierin voor veel organisaties een sleutelrol. Het is dan ook onverminderd belangrijk dat ValueCare’s processen en beheersmaatregelen aantoonbaar goed werken: met de behaalde assurance hebben de klanten en samenwerkingspartners in ons netwerk zekerheid over de kwaliteit en de betrouwbaarheid hiervan.
Ter ondersteuning van het Horizontaal Toezicht binnen de Medisch Specialistische Zorg en de Geestelijke Gezondheids Zorg zijn dit jaar meer dan 550 beheersmaatregelen meegenomen in de assurance. Hiermee hebben onze klanten en hun financiers extra zekerheid over de werking van de beheersmaatregelen op de belangrijkste rechtmatigheids- én volledigheidsrisico’s. Dit jaar is ook een aantal beheersmaatregelen voor de Gehandicapten- en Ouderenzorg meegenomen in de assurance. Deze beheersmaatregelen worden ingezet bij de financiële verantwoording in de jaarrekening.
Ook in 2021 gaan we volop aan de slag. Wij streven er naar om de best mogelijke dienstverlening neer te zetten en onze processen en beheersmaatregelen continu te verbeteren. Daarnaast vinden er een aantal belangrijke ontwikkelingen plaats. Denk hierbij aan de Corona compensatieregelingen, de invoering van het Zorgprestatiemodel in de GGZ, de inzet van Robotic Process Automation (RPA), de introductie van Vernieuwend Verantwoorden binnen de Gehandicapten- en Ouderenzorg en Rechtmatigheidsverantwoording bij de gemeenten. De ontwikkeling op deze gebieden is in volle gang en waar nodig zullen deze worden opgenomen in de assurance over 2021 zodat we ook over deze processen en beheersmaatregelen zekerheid kunnen geven.
De assurance 2020 is uitgevoerd in samenwerking met KPMG. We willen KPMG bedanken voor de prettige samenwerking en de zorgvuldigheid waarmee de audit is uitgevoerd.